مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام
نشر معارف ناب دینی در حوزه‌های اخلاق و عرفان و انقلاب اسلامی
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمات فقیه عارف آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی

جمال‌العارفین، آیة‌الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (قدس سرّه) سالک مستقیم مجذوبی است که حجاب‌های بین خود و خدایش را خرق کرده و تحت تربیت پرچمدارعرفان و توحید، حضرت جمال الاولیاء و العرفاء،‌آیه الله آخوند مولی حسینقلی همدانی (قدس سرّه) آن‌چنان استقامت و جدّیتی از خود نشان داد که به مقام شهود معشوق ازلی و ابدی بار یافت.

.

آن بزرگ مرد در مدت شاگردی چهارده‌ساله‌اش در محضر مرحوم آخوند، آن‌چنان پیشرفتی کرد که خود خضر راه شد و مقام استادی و راهبریش، مورد تصدیق و امضای بار یافتگان به مقام شهود و وصل قرار گرفت و با بیان و بنان خود هُدهُدوار، طالبان مقام قرب و سالکان طریق توحید را به سیمرغ حقیقی راهبری می‌نماید.

.

او پیر راه پرخطری است که آئین دلبری را می‌داند و خبر از دامهای شیاطین جنّی و انسی دارد و با راهنمایی‌های خود، قدم به قدم سالک را به پیش می‌برد و منزل به منزل او را قافله‌سالاری می‌کند تا کشتی طوفان‌زده‌اش را در بحر عمیق دنیا از گرداب دامها و موانع، به ساحل امن محبوب حقیقی برساند.

.

طریقت میرزا بر مبنای شریعت است و در مکتب تربتی تربیتی او رسیدن به حقیقت، بدون التزام عملی به ظواهر احکام که آداب عبودیت است نه تنها ناممکن می‌باشد، بلکه چیزی جز «بُعدِ عنِ الله» را در پی نخواهد داشت.

.

دستورات او چون مشایخ و رفیقان سلوکیش از هرگونه اعوجاج و انحرافی که آدمی را از سلوک در صراط مستقیم منحرف کند، مبرّا می‌باشد.

.

در مکتب سلوکی آن استوانة معرفت و توحید، بر قطب‌گرایی و مرید پروری و شهرت‌طلبی و دعوت به خود و ادعاهای صوفی مآبانه و فریفتة کرامات شدن، خط بطلان کشیده شده است.

آن آیت‌ عظیم الهی، سرتا پای وجودش دستورالعمل بوده و شب که می‌شد، دیوانه‌وار در صحن خانه قدم می‌زد و به این بیت مترنّم بود که:

 

گـر شکافنند بشکافنـد سراپــای من               جز تو نیابند در اعضـای من

 

شایسته است که طالبان کمال خصوصاً اهل علم، بر مطالعه و انس با این کلمات مواظبت نموده و آن را کتاب بالینی خود قرار داده و با قرائت آن در مجالس اُنس، دلهای خود را تلطیف نمایند. و باید توجه داشت که مطالعة این‌گونه کلمات، به گونه‌ای نیست که یک بار خوانده شود و سپس کنار گذاشته شود. این‌گونه کتب باید تا پایان عمر در کنار آدمی بوده و با مطالعه و به کارگیری آن، مرحله به مرحله پیش رفته و به نوسازی خویش پرداخته شود.

نکته آخر:

عارف کامل تیزبین، حضرت امام خمینی(قدس سرّه) مشتاقاان سیر وسلوک الی الله را هدایت نموده و به مطالعه و انس با کلمات جمال العارفین مرحوم آیة‌الله میرزاجواد آقاملکی تبریزی(قدس سرّه) را سفارش فرموده است، به این بیان که:

«ای عزیز! با کلمات ائمه هدی(علیهم‌السلام) و کلمات بزرگان علماء، اُنس بگیر که در آن برکاتی است، ؛ فرضاً که از عرفا کسی را به بزرگی نمی‌شناسی، از علماء بزرگ معرفت و نطاقاخلاق، آن‌ها را که پیش همة علماء مسلّم‌اند پیروی کن و از علمای معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد [آقا ملکی] تبریزی «قدس سره» را مطالعه کن» (سرالصلاة؛ ص ۳۹ و ۴۰..)

جهت تهیه و سفارش خرید کتاب " باده گلگون " بر روی نشانه زیر ضربه بزنید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی