مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام
نشر معارف ناب دینی در حوزه‌های اخلاق و عرفان و انقلاب اسلامی
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمات مجتهده عارفه سیده نصرت بیگم امین (بانو امین)

پس از آنکه کلمات حضرت جمال‌العارفین آیة الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(قدس سرّه) را تنظیم نمودم و به نام «بادهٔ گلگون» انتشار یافت، شبی در عالم رؤیا صدایی را شنیدم که می‌دانستم صدای حاجیه خانم امین(قدس سرّه) می‌باشد. ایشان به این ناچیز فرمودند:

«همانطور که کلمات میرزا را جمع‌آوری کردی، کلمات مرا هم جمع‌آوری کن».

از این رؤیا فهمیدم شیوه‌ای که در تنظیم کلمات سلوکی مرحوم آیة الله ملکی تبریزی(قدس سرّه) به کار برده‌ام مورد پسند بانو امین(قدس سرّه) قرار گرفته است، لذا تصمیم گرفتم با جدّیت تمام، به خواسته برزخی این بانوی مجتهده عارفه، جامه عمل بپوشم تا شاید خوشحالی و دعای او دستگیرم شود و کام دل این دور افتاده از حقایق و معارف، به نور معرفت شیرین گردد و به عبودیت و لوازم بندگی آراسته گردم و برای طالبان کمال، راه‌گشا و اثربخش و مذکِّر باشد.

سرّ خواسته بانو امین(قدس سرّه) را باید در این کلامش جستجو نمود که:

«پیشوایان ما دستور داده‌اند که هر چه برای خود می‌خواهی، برای دیگران هم بخواه؛ و چون سعادت و رستگاری خود و دیگران را، در پیمودن راه حق می‌دانم، برادران و خواهران نوعی و دینی خود را توصیه می‌نمایم که هر چه زودتر خود را از دام شیطان و نفس اماره برهانند و از این سیه‌چال طبیعت خلاص نمایند و از این گرداب پرخطر دنیا، خود را به ساحل برسانند و از قید شهوات و آمال نفسانی خلاصی یابند، تا آنکه از چشمهٔ سلسبیل علم و معرفت، سیراب گردند».

بانوی اسوه

این بانوی بزرگوار که در سن پانزده سالگی ازدواج نموده و به خانه‌داری و تربیت فرزندان پرداخته، هرگز از مطالعه و علم‌آموزی و تحقیق در معارف الهی و تعلیم و تعلّم و خودسازی و دیگرسازی احساس خستگی نکرده و تا پایان عمر قریب به صد ساله‌اش متوقف نشده و همواره در پی ارتقاء علمی و روحی و معنوی خود و دیگران بوده است و در عمر با برکت خویش تألیفات ارزنده‌ای از جمله تفسیر کاملی از قرآن کریم را که پانزده جلد می‌باشد و به «مخزن‌العرفان» نامگذاری شده، از خود به یادگار گذاشته است.

بانو امین در منظر بزرگان

این بانوی بزرگوار به مراتبی از کمال راه پیدا نموده بود که بزرگانی چون مرحوم آیة الله علامه طباطبایی و مرحوم حاج آقا رحیم ارباب و مرحوم آیة الله محمدتقی جعفری و مرحوم حاج سید هاشم حداد (قدس الله اسرارهم)  و بزرگان دیگری از اهل علم و معرفت به دیدارش رفتند و در زمینه معارف بلند توحیدی باب گفتگو و سخن را با این عالمه عارفه باز کرده و شخصیت عرفانی و فقهی و فلسفی او را ستودند.

بانو امین با جدیتی که در تحصیل علم و کسب معارف توحیدی و سیر و سلوک الی الله و انجام وظایف عبودی داشته، به فتوحاتی معنوی راه پیدا نموده، به‌گونه‌ای که استاد بزرگوارم، عارف کامل مرحوم آیة الله شیخ علی آقا پهلوانی(قدس سرّه) از ایشان به عنوان: علویهٔ عالمهٔ فاضلهٔ عارفه یاد کرده است.

بانوی وظیفه‌شناس

این بانوی مجتهده ایرانی به قدری مراقب انجام وظائف عبودی‌اش بوده که اشتغال به امری از امور، او را از وظیفه دیگرش باز نمی‌داشته است.

هنگام سفرهای تجاری همسرش، درس را تعطیل می‌کرده و با او همسفر می‌شده و هنگامی که مشغول نماز نافله بوده با آمدن همسرش، نماز مستحبی را رها می‌کرده و به وظائف همسری‌اش می‌پرداخته و در عین حال روزی که فرزندش از دنیا می‌رود، استادش می‌خواهد که درس را تعطیل کند، اما این بانوی وظیفه‌شناس در پاسخ استادش می‌گوید:

او رفت به رحمت خدا، ما چرا درس را تعطیل کنیم؟!

 

این بانوی عارفه، آنجا که پای همسری مطرح بود، یک همسر نمونه‌ای بوده که تمامی وظایف طبیعی زنانه را به طور تام و تمام و از روی مهرورزی انجام می‌داده و آنجا که پای مادری مطرح می‌شد، مادر نمونه‌اى بود که به تمام وظایف مادری عمل می‌کرده و آنجا که پای تحصیل علوم حوزی به میان می‌آمد، یک محصل کوشای نمونه‌ای دیده می‌شد که حتی حاضر به تعطیل کردن درسش در مصیبت ارتحال فرزندش نمی‌شود و آنجا که پای سیر و سلوک به میان می‌آمد، یک سالک مجاهد مراقبی دیده می‌شد که مشاهدات و مکاشفاتش چشمگیر بوده و مراتب قرب الهی را به سرعت یکی پس از دیگری طی می‌کرده است.

کمالات روحی‌اش او را از انجام وظایف دینی و اجتماعی‌اش باز نداشت و در مقام مبلغ و مدرس و مفسر و مؤلف و واعظ ظاهر می‌شد و حقایق دینی را به زنان جامعه منتقل می‌نمود تا جایی که خود، حوزه و مدرسه‌ای را تأسیس کرده و به پرورش بانوان طالب علم و کمال پرداخته و آنها را از گرایش به فرهنگ غربی حفظ کرده و از تبدیل شدن به زن مصرفی غربی نجاتشان داده و باب معارف را به رویشان گشوده و هویت انسانی و اسلامی و حقیقی آنها را که مبتنی بر فطرت توحیدی می‌باشد حفظ نموده است.

رمز موفقیت

این بانوی مؤمنه‌ای که به حقیقت ایمان راه پیدا کرده بود ، در کسب کمالات معنوی حریص بوده است.

تواضع و وقار و حیا و غنیمت دانستن عمر و هدر ندادن بهار جوانی و اشتغال پیدا نکردن به لغویات و لهویات و آراستگی به فضایل درونی و مجاهدت مستمر و پرهیز از آلوده شدن به تکلّفات و تجملات که قاطع طریق قرب الهی می‌باشند دانست و در یک کلمه، رمز موفقیت او در بندگی‌اش بود که او را مورد توجه حضرت حق جلّ‌جلاله و حضرات معصومین(علیه السلام) قرار داده بود.

بانو امین در نگاه رهبری

خورشید فروزان انقلاب، عبد صالح الهی، حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) بانو امین را به عظمت می‌ستودند و در دیدار با روحانیون و طلّاب حوزه علمیه اصفهان فرمودند:

«این حوزه [اصفهان] حوزه‌ای بود که در یک دروه، یک مجتهد و فقیه و فیلسوف زن در آن پرورش یافت [که] مرحوم علامه طباطبایی(قدس سرّه) آن فیلسوف و فقیه و مفسّر از ایشان تعریف می‌کردند»

و نیز در جمع عده‌ای از بانوان پرستار فرمودند:

«یک روز یک خانم بزرگوار در ایران ـ  در اصفهان ـ  بود به نام بانوی اصفهانی که خانم بسیار عالی مقامی بود؛ مجتهد و عارف و فقیه بود؛ اما فقط او بود. امروز بحمدالله دختران جوانی که در آینده نه چندان دور به مقامات عالی علمی، فقهی و فلسفی می‌رسند بسیارند؛ اینها افتخار نظام اسلامی هستند و پیشرفت زن یعنی این».

و نیز در پیامی فرموده‌اند:

«بانوی بزرگوار مرحومه سرکار حاجیه خانم امین، در عصر خود آیتی از استعداد و استقامت و ظرفیت‌های بالای ذهنی زنان تحصیل کرده دینی ما بوده است، رحمت خداوند بر ایشان باد»

و در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(قدس سرّه) پس از بیان نمونه‌هایی از تحقیر زن در جوامع غربی فرمودند:

«اینها امروز آمده‌اند و در مقابل جمهوری اسلامی، مدعی حقوق زن شده‌اند! در همان سال‌هایی که چنین حقارت‌هایی در فرهنگ غربی مشاهده می‌شد، در ایران اسلامی، بانوی اصفهانی، اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اولِ آن روز اسلام داشت و در اصفهان، حوزه تدریس فلسفه و فقه‌اش را دایر بود! اسلام، این است».

یاد کرد مکرر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی از بانو امین قدس‌سرّها، نشان از عظمت علمی و درخشش معنوی این بانوی اصفهانی دارد و راه و مسیر تعالی را به بانوان خصوصاً زن ایرانی گوشزد می‌نماید.

احتجاج الهی

بانو امین(قدس سرّه) بنده‌ای است که قابلیت احتجاج الهی را دارد که حضرت حق جلّ‌جلاله با او نسبت به مردان و بانوانی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی به سر می‌برند و در تحت ولایت و زعامت فقیه جامع‌الشرایط قرار دارند و امکانات ارتقای علمی و معنوی از هر جهت بر ایشان فراهم است، احتجاج نماید.

این بانوی بزرگوار، راه عذرها و بهانه‌ها و توجیهات غیرقابل قبول را به روی مردان و خصوصاً بانوان و کسانی که در حوزه‌های علوم دینی و در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی به تحصیل علوم اشتغال دارند بسته است.

او در اوج خفقان و فساد دوران طاغوت و نبود حوزه‌ای به نام بانوان و پذیرش استاد در خانه‌اش آنچنان پیشرفت نمود که گوی سبقت را از بسیاری از مردان حوزوی ربود که آثار علمی و عملی و وجودی او گواه بر آن است.

دو نکته

اولاً کلمات این بانوی عارفه،از کتاب‎های ایشان استخراج شده، وعناوین وآنچه در پاورقی و داخل[ ] آمده و اصلاحات در متن،ازاین بنده صفر محض می‎باشد.

ثانیاً همانطوری که در مقدمه کتاب«باده گلگون»متذکر شده‎ام،اینگونه کتاب‎ها باید به صورت بالینی باشد،یعنی در هر شب چند کلمه‎ای از آن مطالعه شود و با تدبر و تفکر در آن،مثل غذای جسمانی هضم شود و نقص‎ها و ضعف‎ها‎ی روحی و معنوی برطرف گردد .

سروناز

در نامگذاری این اثر با تفأل به دیوان اشعار جناب خواجه حافظ(قدس سرّه) از روح بلند و ملکوتی این عارفِ متمکنِ در توحید، استمداد طلبیدم که به «سرو ناز» هدایت شدم:

اى سرو ناز حسن که خوش مى روى به ناز           عشّـاق را بـه نـاز تـو هـر لحظـه صـد نیاز

فـرخنــده بــاد طـالـع نـازت کـه در ازل                   ببـریـده‌انـد بـر قـد سـروت قبـاى نـــاز

کلام پایانی

در پایان وظیفه عبودی خود می‎دانم تا یادکردی از دو استاد و مربی توحیدی‎ام، فقیه عارف واصل، مرحوم آیة الله آقا سید عبد الله جعفری تهرانی و فقیه عارف کامل، مرحوم آیة الله شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی (قدس الله سرهما) داشته باشم که طریق قرب الهی و انس با کلمات اهل معرفت را به رویم گشودند و از حضرت احدیت جلّ‌جلاله عاجزانه خواهانم ما را از ادعیه برزخی این بانوی عارفه بهره‌مند سازد و توفیق عمل به این کلمات نورانی را که ریشه در ثَقَلیْن دارد، نصیبمان نماید و از قافله اهل توحید و ولایت عقب نمانیم.

کاروان رفت و تـو در خـواب و بیـابان در پیـش            

کی روی، ره ز که پرسی، چه کنی، چون باشی؟

جهت تهیه و سفارش خرید کتاب " سرو ناز " بر روی نشانه زیر ضربه بزنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی