مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

مکتب اسلام
نشر معارف ناب دینی در حوزه‌های اخلاق و عرفان و انقلاب اسلامی
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم

کلمات فقیه عارف آیت الله علی پهلوانی تهرانی

بعضی از عزیزان پیشنهاد کردند که کلمات استاد بزرگوارم ، موحد عظیم القدر، عارف کامل مرحوم آیت الله حاج شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی (سعادت پرور) قَدَّسَ اللهُ سِرَّه را به سبک همان دو کتاب (باده گلگون و سرو ناز) تنظیم نمایم .

مدت زیادی گذشت و همواره این خواسته مورد تأکید دوستان بود تا اینکه بنا گذاشتم از قرآن راهنمایی و الهام بگیرم که با تفأل به آن این آیه مبارکه آمد که:

﴿وَ لَقَدْ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِی فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقاً فِی الْبَحْرِ یَبَساً لاَ تَخَافُ دَرَکاً وَ لاَ تَخْشَى‌﴾؛

(و به موسى وحى کردیم: بندگان مرا شبانه حرکت ده و بیرون ببر و براى آن در دریا راهى خشک بجوى و از گرفتن [دشمنان] نه بیم کن و نه بترس)

..............................................

سپس به دیوان حافظ تفأل زده شد که این ابیات آمد:

  خیز و در کاسه زر آب طربناک انداز                 پیش از آنى که شود کاسه سر خاک‏ انداز

  عاقبت منزل ما وادى خاموشانست‏                     حالیا غلغله در گنبد افلاک انداز

  ملک این مزرعه دانى که ثباتى نکند                   آتشی از جگر جام در املاک انداز

در این هنگام بود که کار خود را با این نیت و امید آغاز نمودم که در درجه اول برای خودم کتابی بالینی و همراه و نیز توشه راهم باشد و در مرتبه بعد، طالب قربی را مذکِّر و اهل دل را حالى، و سالک طریق توحید فطری را تنبه و توجّهى حاصل شود.

رمز موفقیت:

رمز موفقیت‌ و فتوحات معنوی این عارف بزرگوار را باید در استقامت و عزم راسخ و مداومت بر مراقبه و بهره‌مندی از مربیان شایسته و مهذب، و غنیمت دانستن عمر و هدر ندادن بهار جوانی و اشتغال پیدا نکردن به لغویات و لهویات و آراستگی به فضایل درونی و تواضع و حیا و مجاهدت مستمر و ساده زیستی و پرهیز جدی از آلوده شدن به تکلّفات و تجملات که قاطع طریق قرب الهی می‌باشند دانست و در یک کلمه، رمز موفقیت این استاد طریق را باید در عبودیت و شدت التزام عملی‌ به لوازم بندگی‌ و اهتمام و سرسپردگی به شریعت دانست که اینچنین او را مورد توجه حضرت حق جلّ‌جلاله و حضرات معصومین (علیهم السلام) قرار داد و رسید به آنجا که باید برسد.

مقام عرفانی آیت الله پهلوانی از منظر مقام معظم رهبری (مد طلّه):

عبد صالح الهی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (روحی فداه) در رابطه با مقام عرفانی مرحوم عارف واصل، حضرت آیت الله پهلوانی (قدس سرّه) چنین فرموده‌اند:

« عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزگار[که]عمر طیب و طاهر و همراه با تلاش مبارکی را در تعلیم و ترویج معارف الهی و توحیدی گذراندند و نمونه ای از صفا و اخلاص بودند.

طهارت و پاکیزگی واقعی را آشیخ علی آقای پهلوانی در طول هشتاد سال زندگی خود گذراند و زهد و تقوای واقعی و بی رغبتی به دنیا به معنای حقیقی کلمه در این مرد وجود داشت.

مرحوم آشیخ علی آقا همینطور در‌خانه نشسته بود و می‌رفتند این دوستان و مریدان و رفقای ایشان به سراغشان و همین راه را، کانال را در دلهای اینها ذره ذره باز می‌کرد و هر کسی به قدر استعدادش بهره می برد و استفاده می‌کرد.

................................................

تذکر:

اولاً کلمات این عارف کامل از کتابهای چاپ شده ایشان که عبارت است از:

سرّالاسراء؛نور هدایت؛جمال آفتاب؛پاسداران حریم عشق؛جلوه نور؛فروغ شهادت؛ظهور نور؛راز دل؛رسائل عرفانی که جمعا سی و پنج جلد میباشد استخراج شده است.

ثانیاً همانطوری که در مقدمه کتاب«باده گلگون» و «سرو ناز»متذکر شدهام، اینگونه کتابها باید به صورت بالینی باشد، یعنی در هر شب چند کلمهای از آن مطالعه شود و با تدبر و تفکر در آن، همانند غذای جسمانی هضم شود و نقصها و ضعفهای روحی و معنوی و معرفتی برطرف گردد تا به مرور زمان، با معارف توحیدی و حقائق فطری آشنا شده و دلِ غبارگرفتهامان تلطیف شود و به تدریج رنگ خدایی به خود بگیرد که ﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً﴾.

جهت تهیه و سفارش خرید کتاب " عید وصال " بر روی نشانه زیر ضربه بزنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی